Endodonție

Endodonția este ramura stomatologiei care se ocupă cu  tratamentul afecțiunilor pulpare ( ale „nervului” ).

Tratamentul endodontic ( tratamentul de canal ) constă în devitalizarea unui dinte, adică scoaterea nervului. Cele trei etape sunt:

1. curățarea canalelor radiculare
  2. dezinfectarea lor
  3. prepararea și obturarea definitivă

Cand avem nevoie de tratament endodontic?

Un dinte se tratează endodontic atunci când integritatea camerei pulpare este compromisă prin proces carios, când țesuturile din interiorul canalelor radiculare sunt infectate sau atunci cand infecția s-a extins în jurul rădăcinii.

Scopul tratamentului endodontic

Este evidarea, sterilizarea canalelor radiculare şi sigilarea lor cât mai etanșă cu ajutorul unor materiale nerezorbabile în timp.

Cum se efectuează tratamentul endodontic?

Sub efect anestezic, dacă dintele este sensibil, se îndepărtează riguros întregul conținut al canalelor radiculare: nerv, țesuturi organice, bacterii, toxine. În anumite cazuri se îndepărtează materialele dentare restante în canale în urma unui tratament endodontic necorespunzător.

Evidarea canalelor se realizează mecanic cu ajutorul unor instrumente speciale acționate manual, direct de către medic, sau prin intermediul piesei rotative de la unitul stomatologic.

Concomitent se realizează şi sterilizarea canalelor prin lavaje cu substanțe chimice cu efect antimicrobian. În cursul tratamentului, medicul face măsuratori cu ajutorul unui aparat (APEXLOCATOR) şi se raportează permanent la radiografia dentara. Sigilarea etanșă a canalelor se face cu ajutorul a două materiale dentare: sealer-pastă şi gutapercă material solid, sub formă de conuri. În urma tratamentului poate să apară sensibilitate dentară însă aceasta cedează progresiv în câteva zile.

Cât durează realizarea unui tratament de canal?

Pentru realizarea unui tratament de canal este posibil să fie nevoie de una sau mai multe ședințe la medicul stomatolog. Cu cât cazul este mai complex, mai ales în cazul retratamentelor sau a dinților cu mai multe canale sau cu arhitecturăradiculară mai special, cu atât sunt necesare mai multe ședințesau o ședință mai lungă. De asemenea, în cazul infecțiilor este necesară aplicarea unui medicament în canal și revenirea pentru obturația definitivă.

Se colorează dintele după tratamentul de canal?

După tratamentul de canal dintele arată exact ca înainte. În prezent, datorită metodelor moderne de tratament de canal, dinții nu își modifică culoarea.

Un dinte cu nervul scos poate să mai doară?

Din păcate da, un dinte pe care s- a efectul un tratament de canal poate să mai doară.  Durerea poate fi de două feluri, în funcție de momentul apariției ei:

• durere imediat după tratamentul de canal – aceasta se poate manifesta ca o durere vie, puternică sau ca o jenă, o durere slabă, în general la masticație sau la presiune pe dintele respectiv. Această durere dispare în câteva zile și poate fi ameliorată prin antiinflamatoare.
  • durere după o perioadă lungă de la realizarea unui tratament endodontic – aceasta indică un eșec al tratamentului de canal. Din păcate succesul sau eșecul unui tratament de canal nu depinde doar de realizarea unui tratament corect de către medic. Aceasta depinde și de alți factori determinanți cum ar fi: starea inițială a dintelui și a țesuturilor înconjurătoare, forma și arhitectura canalelor radiculare. În cazul unui eșec al tratamentului endodontic se recurge la tratament chirurgical prin rezecţie apicală.